Klik tau!

Wednesday, April 8, 2009

Sajak- Kata Nama Am

Hari ni aku tolong buatkan sajak untuk LO kata nama am... aku main belasah jer.. best gak buat sajak ni rupanya. Sajak tu aku namakan "Nama-Nama" .. Ni lah hasilnya:

Nama -Nama

Remaja
Naif dan keliru
Mencari identiti untuk berubah
Seperti sesumpah menukar wajah
Andai aku bisa fahami mereka
Akan ku terima dengan hati terbuka

Sekolah
Luhur dan mulia
Memberi ruang menimba ilmu
Seperti laut yang tidak bertepi
Andai aku bisa mentadbirnya
Akan ku urus sebaiknya

Tumbuhan
Hijau dan rimbun
Memberi nyawa kepada kehidupan
Seperti darah di dalam badan
Andai aku bisa menjadi akarnya
Akan ku pastikan ia tetap subur

Bumi
Tua dan nazak
Menanggung segala kisah manusia
Seperti jiwa memendam rasa
Andai aku bisa menjadi paksinya
Akan ku bela sepenuh jiwa

Kehidupan
Hitam dan Putih
Mengatur rentak setiap insan
Seperti pena melakar lukisan
Andainya aku bisa mengubahnya
Akan ku warnai dengan pelangi

Langit
Luas dan terbentang
Mengasyikkan mata yang memandang
Seperti kanvas yang tiada penghujung
Andai aku bisa melukis di atasmu
Akan ku lukis wajah keamanan


Jajad - 070409

2 ulasan:

zulfarina zulkeple on Wednesday, April 08, 2009 4:02:00 PM said...

wah terro nyer kak jajad mengarang sajak..penah amik sastera ker dlu? bagus2

Jajadomaq on Wednesday, April 08, 2009 4:41:00 PM said...

bukan teror la... ada belajar cara2 nak buat sajak dari sini:

http://www.hcfoo.com/2007/01/how-to-write-five-line-sajak.html

dan sini:
http://home.online.no/~anlun/gram-po.htm

Now anyone can write sajak & poems!

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...