Klik tau!

Thursday, July 30, 2009

RM1, 1Malaysia

Assalamualaikum

Kita semua sentiasa ternanti2 iklan hari merdeka dari syarikat gergasi macam Petronas & TM. Semua org sukakan dan tersentuh dengan paparan penuh emosi dan penyatuan kaum yang dipaparkan. sama la dgn aku.. kadang2 sampai meleleh air idung sebab tersentuh sgt...

Sempena bulan merdeka yang nak dtg ni & menyahut semangat 1Malaysia, aku pun ada tulis 1 version iklan (iklan bertulis) merdeka aku... wah entrii iklan lagi.... tengah penulisan kreatif la ni konon... ala... korang layan jer la.....ini hasil dari budak study advertising yg tak tercapai cita2...

Macam biasa, sila imagine sendiri scene dlm iklan ni.....


Tajuk: RM1, 1Malaysia
Penulis: Jajadomaq
____________________________________________________________________
Scene 1: Pandangan dari tingkap sebuah bas RapidKL (macam dari sudut pandangan seseoranglah..).. Seorang Mamat India (student, awal 20an) sedang melihat sebuah kumpulan pemuzik jalanan yang buta yang sedang bermain alat muzik berhampiran stesen bas. Di sekeliling ada ramai org lain turut sama melihat.

Scene 2: Tetiba bas honk sebab nak jalan dah... Mamat tadi memandang jam kat tangan dan muka jadi cam panik sebab dah terlambat dan nak kejar bas.. Sempat dia membuka wallet, ada RM11 dlm wallet... Dia nak dermakan duit.. Muka berkerut, cam berpikir (alamak, ada RM11 jer.. terpaksalah bagi RM1)... so, dia pun keluarkan RM1 dan masukkan dlm tabung kat depan geng muzik tadi... pastu berlari ke arah bas yg nak jalan dah....

Scene 3: Mamat tadi sempat naik bas sebelum bas jalan...., pintu bas ditutup... Dia pun bukak wallet.. alamak.. tinggal RM10... huh! Muka cam menyesal sebab bagi duit RM1 tadi..(sempat dia toleh tgk geng muzik tu...dengn muka menyesal) .. bas dah bergerak... ni bas Rapid mana ada bagi baki tau.... tambang mmg RM1... Last2 dia terpaksa keluarkan duit RM10...

Mamat India: ”Alamak... Bang, saya ada sepuluh inggit ni... Abang ada tukar tak?”

Abang drebar: ”Mana ada tukar... nak naik bas ni kena bagi duit cukup2 laa... ”

Scene 4: Shot tukar ke sorang Mamat lelaki Cina (same age la lebih kurang).... sedang duduk tepi drebar tu sambil tersenyum... dia pun cuit Mamat India tadi...

Mamat Cina: ”Bro, ni ada duit RM1.... ambikla.. buat bayar tambang tu”

Mamat India ni cam thankful la...

Mamat India: ”Alamak bro, boleh ke ni? Tima kasih la awak tolong saya! Nanti saya bayar balik”

Mamat Cina: ”Takpe, dulu saya pun pernah jadi cam awak.... tetiba tak der duit singgit... masa naik bas ... nasib baik ada sorang awek Melayu tu hulur singgit...”

Mamat India : ”Ooo.... camtu... ”

Mamat Cina: ”Awak tak yah la bayar duit singgit tu... lain kali kalau nampak ada orang tak der duit sinngit, awak bagi jer duit singgit tu kat dia... kira hutang awak dengan saya selesai!”

Mamat India :” Ok... saya ingat pesan awak tu...

Scene 5: Masa cam berlalu la.. ..Mamat India ni on the bus tgh nak gi mana ntah.. (baju semua dah tukar la kan). Tetiba ada sorang Mamat Melayu naik bas, muka cam panik sebab takde duit tukar.... ada RM10 gak.. (hahahah). Mamat India ni terus tersenyum dan jalan ke arah mamat Melayu ni....

Mamat India: ”Bro, ambik singgit ni, buat bayar tambang... ”

Mamat Melayu: ”Eh, biar betul! Terima kasih la! Saya betul2 tak perasan duit sinngit takde tadi.. Ni betul belanja? Nanti saya bayar balik la ok?”...

Mamat India: Kalau betul nak bayar, awak buat camni.. Kalau awak nampak siapa2 tak de duit singgit nak naik bas, awak bagi la duit singgit tu... kira hutang awak selesai, ok?”...

Mamat Melayu ni mengangguk, sambil kedua2 tersenyum....

Zoom kat tangan dia masukkan duit RM1 tu dlm tong duit bas rapidKL tu...

Pastu, kuar teks & narration (suara mesti sedap la....):

"Hari ini, hari mereka
Entah esok, hari kita
Kita sama tak kira bangsa
Kerana kita, 1Malaysia"

Tamat dah.........
____________________________________________________________________
Kisah ni di inspired dari citer Pay it Forward dan kisah aku sendiri yang pernah bagi duit RM1 kat mamat Bangla yang takde duit kecik masa naik bas Rapid. Kesian muka terkulat2 kena marah dengan drebar bas sebab bagi duit RM10. Semua org pandang jer..... maybe sebab dia Bangla... walapun bukan rakyat Malaysia dan maybe takde permit, aku peduli hapa... yg penting dia manusia sama macam aku.

Oh ya, kalau belum tgk citer pay it Forward ni, sila dptkan DVD.. Lakonan Kevin Spacey, Helen Hunt & Haley Joel Osment. Citer ni mmg best sgt2 dan very inspiring.. Macam mana seorang anak kecil mengajar kita yang walaupun sekecil mana pun kebaikan yang kita hulurkan, mampu mengubah dunia seseorang, sedikit pun jadilah kalau tak banyak.....

Note: Selamat Hari Merdeka kepada semua rakyat Malaysia.....

5 ulasan:

pQ on Friday, July 31, 2009 10:46:00 AM said...

i was almost crying tgk ending sume org bawak lilin...... and of cos, saya pun ade praktik juga concept tu....

Jajadomaq on Friday, July 31, 2009 3:54:00 PM said...

Ala chuop.. u almost ka? Akak mmg sah2 dah crying.....

naper org baik2 selalu mati cepat aaa???

zulfarina zulkeple on Tuesday, August 04, 2009 12:22:00 PM said...

mmmm kreatif

sitinorafizah on Tuesday, August 04, 2009 12:28:00 PM said...

sedih gak nengok citer tu, budak tu baik sangat. seputih salju..

Jajadomaq on Monday, August 10, 2009 9:50:00 AM said...

Zul,TQ.

Jijah, ye citer tu mmg sedih.. w/pun dah lama, tapi masih leh ingat jln citer dia...

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...