Klik tau!

Wednesday, July 29, 2009

Untuk Siapa Lagi Doa Ini

Aku byk berpikir sejak dua menjak ni............. macam2 bendalah dalam otak aku... byk sgt masalah problem yang melanda aku dan famili.... tapi tu bukan alasan untuk bersedih dan melolong.... Anyway, tu citer lain la.....

Dlm dok serabut berpikir tu, sempat lak baca blog sorang mamat ni, Afiq ... Aku suka sgt baca tulisan dlm blog dia ni.... Aku terjumpa blog dia masa sebok dok search pasal Yasmin Ahmad... Budak ni muda lagi.. tapi sgt bijak dalam penulisan dan menghasilkan karya yang kreatif. Contohnya, short film dia ni..... 4 Peringkat Ajal ... Kalau rajin, watch la the film...

Anyway, aku yang mmg suka menulis citer2 pendek (bukan cerpen, tapi skrip) teruja tetiba menulis kembali...... dan yang aku nak share ni ialah skrip yang aku buat khas untuk my husband & my dad.

Aku tak pandai sgt nak bagi angle2 atau background yang sesuai (harap maaf kalau background tu pendek jer descriptionnya).. korang pandai2 la imagine ye.......... tu kerja pengarah la kan... hehehhe...

Maka terhasillah... "Untuk Siapa Lagi Doa ini"........

Tajuk: Untuk Siapa Lagi Doa Ini
Penulis: Jajadomaq
___________________________________________________________________

BG: Seorang wanita di pusara sedang duduk berdoa....

Narration:
”Aku tak pernah kenal erti kasih sayang seorang ibu.. kerana ibu telah pergi meninggalkan aku semasa aku masih kecil lagi... yang aku kenal, hanyalah kasih sayang Abah....”


BG: Seorang kanak-kanak perempuan (5 tahun) bermain buaian dengan Abahnya
Narration:
”Duniaku hanya ada aku dan Abah .... Selama ini, aku membesar dengan kasih sayang dan juga doa restu Abah.... ”

BG: Seorang kanak-kanak perempuan sedang bersiap untuk ke sekolah. Mencium tangan abahnya (Nak ambil UPSR) – Abah sangat mesra memberi kata-kata peransang kepada anaknya.
Sarah: ”Abah, Sarah nak pergi ambik UPSR ni....Abah doakan semoga Sarah berjaya dlm exam ni ye...”

Abah: ”Ye sayang, good luck!....Siapa lagi yang nak doakan anak Abah ni kalau bukan Abah kan...?”


BG: Seorang remaja di airport (belajar kat oversea- berwajah muram) sedang mencium tangan Abahnya. Abah sangat mesra memberi kata-kata peransang kepada anaknya.

Narration:
”Aku terpaksa berpisah seketika dengan Abah demi menuntut Ilmu.... Namun, Abah tabah melepaskan aku...”.

Sarah: ”Abah, Sarah dah nak pergi ni... Abah jaga diri baik2 ye... dan.. doakan Sarah berjaya ye!”

Abah: ”Ye sayang... Siapa lagi yang nak doakan anak Abah ni kalau bukan Abah kan...?”

BG: Seorang wanita ingin memulakan hari pertama pekerjaan sedang mencium tangan Abahnya. Abah sangat mesra memberi kata-kata peransang kepada anaknya.

Narration:
”Abah sentiasa memberi peransang dalam apa jua bidang yang aku ceburi..”

Sarah: ”Abah! Sarah nak pergi kerja ni... Abah doakan Sarah menjadi pekerja cemerlang ye!”

Abah: ”Abah yakin Sarah akan berjaya... dan... Siapa lagi yang nak doakan anak Abah ni kalau bukan Abah kan...?”

BG: Seorang wanita berpakaian pengantin (sambil mengalir air mata)sedang mencium tangan Abahnya. Abah sangat mesra memberi kata-kata peransang kepada anaknya.

Narration:
”Pada hari bahagiaku pun, Abah jugaklah yang bertungkus lumus memastikan semuanya berjalan lancar dan sempurna.... Abah paling bahagia kerana tugasnya telah sempurna.....”

Sarah: ”Abah, Sarah kena pergi ikut suami Sarah.... Abah boleh ke tinggal sorang2? Abah doakan Sarah jadi isteri yang solehah ye!”

Abah:”Jangan risau...Abah ok.....Abah yakin Sarah pasti menjadi isteri yang terbaik sekali... dan.... ingat, siapa lagi yang nak doakan anak Abah ni kalau bukan Abah kan...?”

BG: Seorang wanita mengandung ingin masuk ke bilik bersalin sedang mencium tangan Abahnya. Abah sangat mesra memberi kata-kata peransang kepada anaknya.

Narration:
"Panik betul aku kerana tak tau apa nak buat masa nak bersalinkan Imran..... tapi Abah sentiasa ada di sisi menenangkan aku..."

Sarah: ”Abah.... Sarah takut nak pergi masuk bersalin tu.... Abah doakan Sarah selamat ye!”

Abah: ”Suami Sarah kan ada masuk sama... tawakal pada Allah, jangan takut..dan.. Siapa lagi yang nak doakan anak Abah ni kalau bukan Abah kan...?”


BG: Seorang wanita sibok menguruskan suami dan anak serta kerja pejabat. Abahnya (makin tua) pula sedang duduk sendirian di kerusi malas.. merenung keluar tingkap...

Narration:
”Hari berganti hari... tahun berganti tahun.... aku semakin sibuk dengan urusan keluarga dan pekerjaan.... Aku makin jarang mengingati Abah... apatah lagi bertanya khabar atau mengunjuginya...

BG: Telefon berbunyi.... wanita itu mengangkat dan berwajah panik

Narration:
”Sehingga pada suatu hari... aku menerima panggilan telefon ... Abah masuk hospital dan keadaannya makin tenat...

BG: Di hospital, wanita itu (bersama suami dan anak) memangis melihat Ayahnya sedang terbaring (dengan memakai mask oksigen)

Narration:
”Aku diberitahu yang Abah kena serangan sakit jantung.... Berderai airmata melihat Abah yang dulunya gagah dan segak... kini kurus dan lemah... kulit Abah makin kecut dan mukanya pucat dan tidak bermaya”

BG: Wanita itu duduk di sebelah Abahnya dan memanggil lembut
Sarah: “Abah, bukalah mata… Sarah datang ni….”

BG: Abah membuka mata perlahan... wanita itu tidak dapat menahan kesedihan.

Abah: ”Sarah?... Sarah anak Abah... dah sampai masa untuk Abah pula yang pergi.....”

Sarah: ”Abah, jangan la cakap macam tu..... Sarah minta maaf sebab Sarah dah abaikan Abah, Sarah lupa tanggungjawap Sarah kat Abah....”

BG: Abah menitiskan air mata memandang muka anaknya dengan penuh pengharapan

Abah: ”Takperlah Sarah, Abah paham...... Cuma satu jer Abah nak minta dengan Sarah sebelum Abah pergi... Kalau Abah dah pergi nanti..... Abah nak Sarah sentiasa doakan Abah ye..... Doakan Abah ditempatkan dengan orang2 yang soleh... lagipun, siapa lagi yang nak doakan Abah ni kalau bukan anak Abah kan...?”

BG: Wanita itu mengangguk sambil sedikit terseunyum kerana Abahnya masih ada sense of humor.

Sarah: ”Ye Abah...... Sarah janji.. Sarah janji...Sarah akan sentiasa berdoa untuk Abah.. dan untuk Ibu.... ampunkan Sarah, halalkan makan minum Sarah ye?.... ”

BG: Abah tersenyum penuh kelegaan...

Abah: ”Terima kasih Sarah anak Abah.... Abah ampunkan dan Abah halalkan.....”

BG: ECG menunjukkan tiada lagi degupan jantung (bunyi tetttttttttttttttttttt)

............................................................................

BG: kembali ke scene wanita tadi di pusara sedang duduk berdoa....

Narration:

”Abah pergi pada pagi itu juga........ dan semenjak dari itu, setiap hari... aku tak pernah lupa mendoakan Abah dan Ibuku ....kerana sesungguhnya tiada apa yang boleh aku berikan lagi kepada Abah dan ibuku yang telah pergi ... kecuali doa seorang anak yang soleh... Semoga kalian tetap tenang di sana dan sampai masa, aku akan pergi juga dan kita akan bertemu semula..... ”

___________________________________________________________________________________

Tamat aaa...

Note: Citer ni aku dok imagine kalau jadi iklan hari raya ke, hari bapa ke... selalu gak berangan Yasmin Ahmad yang direct iklan atau short film ni... (berangan gila la wei!!!!).. anyway, al-fatihah untuk Yasmin Ahmad....

3 ulasan:

jellynajal on Wednesday, July 29, 2009 5:50:00 PM said...

masuk la contest skrip kat hotfm. mana tau bole menang~

Afiq Deen on Wednesday, July 29, 2009 10:45:00 PM said...

akak punye skrip macam untuk iklan sentimental. Tapi bukan skrip short filem lah sebab takde plot.

Jajadomaq on Thursday, July 30, 2009 10:39:00 AM said...

Jal, masuk contest ye..... hohoho.... alamak, ni skrip iklan la.. bukan drama... hahha

Afiq,
Takde plot ek.. Yala... huhuhuhu.. berangan betul lah... tu la, tetiba rasa mmg cam iklan pun.... pasal skrip breast cancer tu, akak tgh tulis gak ni... tapi, nampaknya akan jadi skrip iklan sentimental utk breast cancer gaklah... boley?

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...