Klik tau!

Tuesday, June 9, 2009

Jangan biarkan anak anda sendirian!!!!

Hish.. baru borak dgn Jal tadi... tetiba rasa macam kena tulis lak kat dlm blog ni....

Pagi hari Ahad... aku gi turun apartment nak pergi ke kedai runcit kat bawah apartment. Masa nak naik lift, ada sorang budak pompuan chinese. Comei sangat. Pakai skirt pendek, rambut tocang dua. Paling2 pun umur dia 7 tahun. Dia pun senyum2 kat aku. Aku pulak, macam tak boleh nak concentrate.... dlm otak dok pikir.... mana mak bapak budak comei ni???? Tetiba dlm aku dok terpikir2, ada sorang mamat lelaki (awal 20an) dtg tunggu lift sekali dgn kami. Muka baik la jugak. Dia ada bawa helmet sekali... mat motor la gamaknya.

Lift pun sampai la ke "G" dan kami pun naikla..... Aku belum tekan lagi tingkat mana aku nak pergi. Aku tunggu budak chinese ni dulu. Dia tekan tingkat 5, mamat tadi tekan tingkat 17. So, aku pun tekan tingkat 10 (umah aku).

Dlm hati aku tak habis2 dok bersangka buruk. Bersangka buruk tu tak elok.. tapi dlm kes ni aku rasa patut kot........ Aku dok imagine, kalau lah aku tak ada dlm situasi ni.... cuma budak pompuan comei ni dan mamat laki ni.... mamat ni lak.. tgh horny, sebab baru lepas tgk blue movie kat umah kawan dia................. mmm.... apa yang mungkin terjadi??? Tak yah la elaborate apa yg mungkin terjadi kan... rasanya korang boleh pikir sendiri.....

Tu yg aku sanggup tunggu budak tadi tekan lift tu dulu... kalau dia tekan 15, aku akan tekan 16.. semata2 nak pastikan dia sampai ke floor umah dia dengan selamat. Sekurang2nya2 la..... Dah sampai floor tu, aku harap dia akan selamat ke umah dia... pastu, aku akan turun balik ke floor 10.... Mmg aku sanggup... walaupun mak bapak budak ni kat mana ntah.. Maybe tgh syok layan citer Cina kot...

Aku heran kenapa:
  1. Mak bapak sanggup biarkan anak2 di bawah umur baligh untuk jalan sorang2 (tak kira kedai tu sekangkang kera dgn umah sekalipun)
  2. Mak bapak sanggup biarkan anak2 berpotensi jadi mangsa rogol/cabul (dia ingat semua jiran2 kat apartment tu bagus2 kot????)
  3. Mak bapak sanggup lak nak gi hospital/balai polis buat report anak diorg kena rogol/cabul (sapa soh tak jaga beb!!!)
  4. Mak bapak sanggup tadah muka kat reporter bagitau anak saya telah dirogol/cabul.. apa salah mereka, mereka cuma kanak2... (again, tahu pulak anak2 tu kanak2!!! naper biar jalan sorang2???)
  5. Mak bapak sanggup live with the fact yg merekalah yang menyebabkan anak mereka menjadi mangsa (menyesal seumur hidup tak berguna lagi ............)

Aku bercakap ni bagi pihak diri sendiri gak.. aku pun bukannya 24 jam jaga anak.. most of the time anak2 aku kat nurseri... Aku dah pastikan cikgu2 kat nurseri tu jaga anak2 aku baik2.. jgn bagi anak2 kat org yang tetiba mengaku pakcik, makcik, atuk, nenek..... kalau aku tak pesan apa2, jangan nak memandai bagi anak2 aku tu....... at least aku bagi peringatan... sebab byk jer org2 jahat yg boleh berlakon kan....

Aku juga akan cuba pastikan anak2 tak terbiar sorang2 tanpa pengawasan... kalau pergi mana2 pun aku cuba pastikan anak2 sentiasa dgn aku & abah mereka.... Aku harap, aku akan sentiasa beringat. Beringat sebelum kena.... kalau dah kena, nangis air mata darah pun tak boleh nak ubatkan trauma anak2 kita. Ingat, kitalah pelindung anak2 kita.. kita lah penjaga amanah!

Nota: Adda, Opie, Imran.... Mommy berdoa agar Allah SWT sentiasa menjaga korang dari orang2 yg kejam dan orang2 yg zalim. Amin.

3 ulasan:

pQ on Wednesday, June 10, 2009 9:31:00 AM said...

saya setuju.. skang ni pun kalau nampak budak2 sorang2 mmg itu yg saya pk gak.. possibility tu cam ada kan? ye lah, kalau tade apa2 pun. klau dah dalah lift, sementara nak tunggu tingkat 17 tu, mesti mamat tu ade pk bukan2. kot2 masa tu gak lah setan nak buat naya.. haa... dah jadi satu kes...

takut gak kalau jadi kat anak kiter. ishh...

Jajadomaq on Wednesday, June 10, 2009 9:39:00 AM said...

Betul choup... akak mmg paranoid bab2 ni.. kalau anak org pun kita risau ja.. anak sendiri lagi la risau kan...

yg pentingnya, ingat selalu.. kat luar tu byk org jahat..... just menunggu peluang. pls jgn bagi peluang tu kat diorg!

ZR on Thursday, June 11, 2009 12:18:00 AM said...

betuiii... jad.. aku mmg setuju sepenuh hati dan jiwa raga ku ttg perkara nie..hehehhe... bio ler org nak kate over protective ke ape... lantak ler kan...anak kite... kite yg diamanahkan oleh Allah...bio pun anak lelaki ke pompuan... same aje.. AMANAH tu ....kena jaga...

aku pernah gak mengalami situasi mcm nie.. tp bukan dlm lift tp di jalan raya... sgt hebat...seorang ibu...di seberang jalan.. menunggu anak (kanak-kanak yer) yer melintas jalan... amat bingai...aku diri sblah bdk tu tlong lintaskan.. & mak yer boleh tersenyum bangga...aku rasa nak tang aje die sekali...

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...