Klik tau!

Tuesday, June 16, 2009

Sehari Sepotong Ayat Quran

Salam.

Aku harap korang jgnlah ingat aku ni mengada2 atau macam cas bagus... tapi hakikatnya, aku mmg suka membaca tafsir al-Quran. Di sebelah aku (katil) memang ada tafsir al-Quran yang aku baca hampir setiap malam. Tak percaya, boleh tanya abang nasik ayam.. hehehehhe..... Kenapa aku obses membaca tafsir? Sebab hakikatnya, aku tak pandai membaca Quran.

Kalau nak cerita kisah kenapa aku tak pandai baca Quran mmg cerita yang aku tak suka ingat. Tapi aku citer la jugak sebagai pengajaran ye. Aku mula belajar membaca Quran masa kecil, dlm umur 7-8 tahun. Kebiasaan zaman time aku kecik, mak bapak suka suruh gi mengaji umah orang mengajar Quran. Termasuk lah aku... masa tu, belajar rumah Tok Siti. Aku belajar sampai almost habis Quran kecik (tapi mmg aku tak lancar pun, benak hati mak aku cakap)...

Masuk umur 9 tahun (kalau tak silap), ada satu ustaz, offer diri nak mengajar dari umah ke umah.... parents aku ckp, bagus gak ni.... so, aku dan adik aku serta sepupu2 startlah belajar dengan ustaz ni (aku tak ingat nama dia) kat umah auntie aku. Selalunya masa ustaz tu dok mengajar, auntie aku takde la dok sama.. buat hal sendiri la... Seminggu pertama belajar macam ok jer la.. dia akan dudukkan kami dlm satu bulatan dan akan soh baca sorang sorang... sepupu pompuan aku yg belajar sama dan paling kecik time tu, umur 7 tahun (nama terpaksa dirahsiakan) selalunya duduk sebelah ustaz. Ustaz tu yg suruh.... so, tak perlah kan.. Walaupun 7 tahun, tapi badan sepupu aku ni agak gempal.... mmm.. kategori comei la...

Masuk minggu ke2, ustaz ni mula buat perangai yg pelik....... macam biasa, kami didudukkan dalam 1 pusingan..... dan sepupu aku yg kecik ni macam biasa dok sebelah dia..... hari tu, aku mengadap depan2 ustaz..... dalam aku dok menbaca quran tu, aku tetiba tgk tangan ustaz tu dah merayap dlm baju sepupu aku.... dok gentel2, ramas2!!! Adik sepupu aku pun muka dah cuak... macam nak nangis.. Tapi dia cam blur, macam tak tau nak buat apa..... aku pun cam dah terbenti baca Quran tu.... mata aku dok asyik tgk jer tangan ustaz tu.... dan aku terus sound.... lebih kurang cam ni "Ustaz! Pasai apa tangan ustaz dlm baju XXX???" Terperanjat ustaz tu... terus dia tarik tangan, dan terus dia ckp class is over for today (takde la ckp omputih).... Sepupu aku terus menangis....... Lepas tu, Ustaz tu terus pek barang blah cepat2.. dan terus menghilangkan diri dan tak dapat dikesan!!! Cis!! pedofil rupanya!!!!!

Lepas ustaz tu cabut, aku terus bagitau kat auntie aku... ckp yg ustaz raba sepupu aku... auntie aku terus panik, tapi ustaz tu dah menghilangkan diri... rupanya, takde sapa yg kenai ustaz tu, dia yg dtg kat umah tanya nak mengajar anak mengaji.... mak bapak pulak tanpa usul periksa on jer.... (mmm... pengajaran ni tau! Jangan sekali2 percaya ustaz2 mana ntah)

So, lepas tu, mak bapak aku semacam trauma lak nak hantar mengaji... aku pun time tu agaknya syok kot tak yah mengaji (kui3.. budak2 biasalah kan!)... Lepas tu, aku macam tak ingat pulak sambung belajar mengaji... rasanya Nani (nenek) aku ada ajar kejap.. tapi selalunya kami main2 dan bo layan sama dia (notti sungguh cucu ni)...

Jadi, padanlah muka aku.... so, sampai ke tua aku mmg tak lancar baca Quran.. kalau baca very terkedek2 dan rasanya budak tadika lagi terer kot.... Yang ironiknya, mak mentua aku ajar budak mengaji .. wakakakakka.... kalau balik kampung tgk dia ajar budak mengaji sambil pegang rotan, aku pulak yg ngilu.... aku dah warning laki aku, jgn bocor rahsia aaaaaaa.... hahahah... laki aku pandai lak mengaji... tapi susah benor nak soh dia mengajar aku... so, kena la belajar sendiri... Ingat nak daftar ke kelas mengaji.. tapi dah bertahun2, tak daftar2 gak.. so, alih2 aku jinak2 dengan tafsir Quran... baca tafsir ni best.. sebab akan lebih appreciate isi Quran tu sendiri...

Anyway, since aku dah dok baca benda tu hari2, aku nak start share sepotong ayat quran yang aku baca setiap hari dengan korang.... semoga sama2 kita manfaatkan ye. (Ni bukan acara riak ye, cuma nak share jer :P)

Note: Korang tau tak kat mana ada kelas mengaji untuk orang dewasa? Aku rasa dah tiba masanya la kena masuk kelas.. Aku nak jadi mommy yg boleh ajar anak mengaji malam2. Tak nak la nanti anak aku lak yg kena mengajar aku baca Quran pulak.... huhuhu

4 ulasan:

jellynajal on Tuesday, June 16, 2009 1:54:00 PM said...

mak mentua saya ajar ngaji untuk orang-orang dewasa, org tua, nenek-nenek, makcik, seme belajar ngan dia...

Nurmala Mazlan on Tuesday, June 16, 2009 4:42:00 PM said...

bagus tau tafsir quran tu..
sekurang2 nya kita tau apa yg kita baca.. dan faham apa yg terkandung dalam al-quran tu

Jajadomaq on Tuesday, June 16, 2009 5:42:00 PM said...

Jal, alamak.. mak mentua ke? malu la pulak, kang terbongkar kelembapan akak.. huhuhuhu.. nanti akak pikirkan ye...

Nurmala, nak panggil awak apa ek? Mala ke, Nur ke? Hehhehe... tetiba dah dapat soranng kawan baru.. best3...

suez on Saturday, June 20, 2009 6:41:00 PM said...

kalo segan nak belajar ngan org2 dikenali, rasenye kat semua masjid atau beberapa surau, ade buat kelas ngaji utk org dewasa. join aje, nanti kat situ leh jumpe lagi ramai akak2 tua yg baru merangkak nak ngaji. bagus la tu as long ade niat nak belajar lagi. tapi kalau nanti2 rase nak mengaji sama2 ngan anak2 pun ape salahnye.

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...