Klik tau!

Tuesday, June 30, 2009

Masalah bulu ketiak & bulu kaki?

Huh tak suka dengan masalah ni!... Ada ke yang suka ek?? Inilah satu masalah yang sering merencatkan kecantikan seorang wanita, BULU KAKI dan BULU KETIAK. Dah lah sangat merimaskan dan menggelikan, malah sungguh tidak proper dan kewanitaan!

Ada ke yg simpan sampai cam ni?? Tolong la jawap takde!

Kalau warna blond pun nampak serabai, bayangkan kalau warna hitam???

Mari memulakan kisah.

Aku, yang dilahirkan dalam keturunan yang berbulu lebat, sangat2 hate the fact yang aku jugak mewarisi kelebatannya! Aku memang mendapati masalah ni hadir sejak akil baligh... and I hate it! Aku tak suka bulu kaki yang panjang walaupun sehalus mana pun dan yang paling tak suka kehadiran bulu ketiak!

Kalau yang lelaki dengan seluruh badan berbulu dianggap seksi (aku tak minat), perempuan pulak dianggap jelik dan tidak menggiurkan langsung (Kisah benar - bulu kaki bini lagi lebat dari laki.... tak bestnya la!).

Masa muda dan kurang pengetahuan, aku selalu shave bulu kaki dan bulu ketiak... dan ini telah menyebabkan ianya makin tumbuh lagi kasar & lagi panjang (huh!! Tak suka!) Dan yang lagi membosankan, ianya tumbuh pada kadar yang lebih pantas dan asyik nak kena cukur selalu (boring tau!). Pernah jugak guna wax yang melekit, foam yang bilas boleh tanggal bulu.. dan lain2 yang semuanya memberi temporary solutions yang tak berapa best.

Selepas kewujudan internet dan aku pun dan pandai menggooggle, aku mula belajar sedikit sebanyak cara menghilangkan bulu ketiak dan bulu kaki dengan lebih efektif, jangka panjang dan cost efective.

Akhirnya, pencarian aku berakhir 8 tahun yang lalu bila dipertemukan dengan satu solution pembuangan bulu yang sangat efektif iatu EPILATOR. Sejak dari tu, aku terus stick dengan alat miracle ini dan terus menggunakannya sampai ke hari ni. Walaupun bulu tak hilang permanently, yang bagusnya, apabila menggunakan epilator, ianya tumbuh pada kadar yang amat perlahan dan lebih halus. Dengan menggunakan epilator ini, aku hanya perlu maintain seminggu sekali dan aku BEBAS bulu kaki & bulu ketiak (Yeay!)

Ada macam2 jenis epilator dan pelbagai jenama serta harga. Selalunya dijual di bahagian alat elektrik. Kalau nak senang, sila beli di Guardian. Sapa nak tau lebih lanjut apa itu epilator, sila klik EPILATOR.

Epilator yang aku gunakan ialah Braun Silk Epilator, beli kat guardian RM130++ (tak ingat exactly). Walaupun agak mahal, tapi sgt berbaloi sebab aku dah guna 8 tahun dan masih works fantasticly. Tak pernah rosak sekalipun. (Yeay!)

My best friend!

Closeup sket - penutup sudah dibuka

Closeup lagi... nampak tak ala2 tweeser tu...

Di sini aku nak share tips menghilangkan bulu kaki dan bulu ketiak (maaf, demo tidak disertakan :P):
  1. Langkah 1
    Sebelum epilate bulu kaki atau ketiak, pastikan anda telah exfoliate (skrub) dulu kulit dengan menggunakan sebarang skrub (skrg ni aku guna tea dari Guardian) atau serbuk teh atau kopi yang telah digunakan (aku selalu kumpul). Disamping menghilangkan sel2 mati, skrub juga boleh memastikan bulu2 yang tersumbat (ingrown) akan keluar di permukaan.
  2. Harga Skrub ni cuma RM4.90 (Murah dan berkesan)

  3. Langkah 2
    Setelah itu, keringkan betul2 kaki atau ketiak dan tabur sedkit bedak untuk menyerap semua air yang tertinggal.
  4. Langkah 3
    Pasang alat epilator dan mula mencabut bulu. Lebih baik mulakan dengan kelajuan perlahan dan tingkatkan sedikit demi sedikit. Pastikan anda menggerakkan alat epiltor kearah berlawanan dengan bulu.
  5. Langkah 4
    Teruskan mencabut bulu sampailah kaki atau ketiak menjadi licin dan bebas bulu.
  6. Langkah 5
    Oleh kerana ini adalah proses mencabut, maka akan ada sedikit warna merah di bahagian bulu yang dicabut. Untuk mengelakkan jangkitan kuman pada spot yang telah dicabut, terus basuh kaki dengan air bersih dan lapkan.
  7. Langkah 6
    Jangan lupa letakkan losyen pada kaki yang telah dicukur untuk memastikan kulit lembab dan tidak merengsakan. Currently aku guna lotion cocoa butter jenama Fruit of the Earth.
    (Nota penting, sekiranya anda mencabut bulu ketiak, jangan letak apa2 di bahagian yang telah dicabut selama lebih kurang 12 jam. Jgn terus guna deodoran. Pedih oooooo!)

Lotion ni baunya tak kuat. Harga RM9.80 di Guardian

Proses selesai dan anda boleh menikmati kaki dan ketiak yang licin dan bersih. Husband akan lebih suka kalau kaki wife licin dan syok jer pegang... Dan sudah semestinya husband tak suka bulu ketiak bini terjejeh2 dan berserabut mengalahkan bulu ketiak dia....

Apapun, entri ni exeptional untuk cases lelaki yang suka perempuan berbulu (ada jugak kan?)..

Note: Jangan biarkan diri anda ”berserabut”. Saya telah menemui produk ini dan mencubanya! Anda bila lagi?

61 ulasan:

jellynajal on Wednesday, July 01, 2009 11:09:00 AM said...

isk, busuk la ketiakkkk

Jajadomaq on Wednesday, July 01, 2009 11:56:00 AM said...

Jal, ko ckp pasal ketiak sapa ni? alamak.. ketiak akak ke? Isk... yela2.. akak kerja time lunch kat foodcourt tu... ketiak bau berasap!!! Nanti akak sepray perfume byk2 ye lepas balik dari kedai....

Note: entri ini hanya berkaitan menghilangkan bulu, bukan bau...wakakaka....Lepas ni, kena buat entri... cara2 hilangkan bau ketiak masam setelah penat bekerja di foodcourt berasap.

Syahr-El on Thursday, July 02, 2009 11:19:00 AM said...

eee perempuan ke beruang tu? Sungguh tak senonoh perempuan simpan bulu ketiak... dulu kat college ada sorang lecturer pompuan ni simpan bulu ketiak - dah la suka pakai sleeveless - patut la dia tak kawen-kawen walaupun dah tua. eeeyuuccckkkks!

Jajadomaq on Thursday, July 02, 2009 2:48:00 PM said...

Syah.... tu la pasal... pompuan camner pun, mesti kena buang bulu ketiak.... rasa cam dah jadi standard.. pompuan x der bulu ketiak...

NOTA: Syah, Kak Nin soh invite dia masuk alumni In-Fusion kat facebook... hahahah..

Syahr-El on Friday, July 03, 2009 11:23:00 AM said...

ahahaha kak nin dah tak 'kerja' inpusen lagi kah?

Jajadomaq on Monday, July 13, 2009 2:43:00 PM said...

Ye, Kak Nin masih di inpusen....dia kecik hati sebab tak invite dia masuk group sekali... hahahahha

zaraafendy on Thursday, July 16, 2009 9:33:00 AM said...

akak..lau untok owang pegnen,bley ke pkai alat niiii...

Jajadomaq on Thursday, July 16, 2009 4:23:00 PM said...

Lara, boleh sesangat sebab dia kan cabut bulu roma jer... bukannya nak efek kat baby pun.. lagipun, mana ada bahan chemical apa2.. Masa akak peknen pun, akak pakai jer.. insyallah, takde efek apa2 pun.

wanie said...

akak beli kat guardian mana ye?? sy dah try cari kat 2-3 guardian tp x jumpe pun..

Jajadomaq on Wednesday, September 30, 2009 5:30:00 PM said...

Wanie,

masa tu akak beli kat Guardian KLCC.. tapi kalau kat guardian tak jual, smlm akak tgk kat jusco bahagian elektrik ada jual. Cuba carik...

Anonymous said...

ok..sy try cari lg..ada juga tgk2 kat jusco..epilator n shaver x sama kan??

wanie said...

ok..sy try cari lg..ada juga tgk2 kat jusco..epilator n shaver x sama kan??

husna said...

salam jajadomaq..

sy mmg dah lama cari produk efektif yg bleh membuang bulu ketiak n kaki tp cost yg murah...sy igt sy sorang je ade masalah ni...ramai jgak perempuan di luar sana ade masalah ni..sy pon mmg lps baligh tumbuh bulu yg agak lebat..tp biasalah gatal sgt pegi cukur..jadi lg lebat pastu..
cume nak ty...kalu ikut step mcm yg awk buat ni..brapa lama baru leh hilang sepenuhnye..sementara xkawin lg..nak buat la gak takut nnt bakal suami xsuka kan...hehehehe..

wanie said...

sy dah jumpe epilator kat guardian..brand philips; price rm129..

Jajadomaq on Wednesday, October 14, 2009 10:40:00 AM said...

Wanie.... alhamdulillah... jumpa jugak akhirnya... harap boleh membantu.

Husna, untuk pengetahuan Husna, epoliator ni bukan menghilangkan bulu secara permanent. Cuma laser jer boleh buat permanent. Yg ni temporary jer. Cuma, tak la macam shaver.. Kalau guna shaver, 2-3 hari jer dah nampak bulu tumbuh balik kan? Kalau epilator ni, seminggu jugak la bulu nak tumbuh balik.. sebab dia cabut sampai akar... kalau nasib baik... 2 minggu baru nampak nak tumbuh balik... kalau tumbuh pun, makin lama makin halus.

wanie said...

Ye la kak... Alhamdulillah, so far mmg berkesan la epilator ni..sy br guna skali n smpi skrg clear lg kaki, bulu x tumbuh lg..mmg best la..thanks kak for sharing the info =)

Anonymous said...

hey i hope u help meyh

cyew cumew nk tnye yg

brpew lmew bulu roma yg akn keluar
apbila shave ngan epilator niew

n btul kew ??
klo guna epilator bulu kitew akn jadi hlus cam original blik??

Jajadomaq on Monday, November 02, 2009 12:40:00 PM said...

Wah Wanie... bagus2... mmg benda ni best kan!

Aesyafierce, selalunya dlm 2 minggu bulu tu akan tumbuh balik.. tapi akak rasa better tiap2 weekend awak guna epilator ni untuk mantain sebab ada gak yg tertinggal2 kan.. so, boleh kasi smoothkan la. Ye, mengikut pengalaman akak, mmg bulu yg tumbuh lebih halus dan lurus.

Unknown on Friday, February 05, 2010 8:29:00 PM said...

akak...tumpang tanya, kalau bulu kaki tu da dicabut, sti gatalkan bila dia nak tumbuh balik....pastu leh ker epilator tu cabut bulu yang pendek?

Jajadomaq on Saturday, February 06, 2010 11:53:00 AM said...

Zuraini,
Ya, masih ada gatal sikit2...tapi tak la segatal kalau cukur.... bulu yang pendek lagi senang nak dicabut...

aesyamissbeauty on Thursday, March 18, 2010 2:52:00 PM said...

assalamualaikum......

akak nk tnye ckit???

cyew ni mmnpunyai bulu yang cngt lebat

trutamanya bulu ketiak,kaki and tangan (akibat mencukurnya)

sehinnga mengaibkan diri cyew...

kerana kwn2 cyew cmuanya mmnpunyai bulu yg tebal ttpi halus........ (tpi kdg2 tuw yg x dew bulu pon adew) so cyew jeles arh...........Syew mlu nan diri cyew kerana akibat cukur bulu....... bulu cyew mnjjadi kerinting n tebal ........ malulah =(

cyew nk guna epilator bab mau bulu tuw tumbuh halus balik cam dulu. cyew x kisah klo bulu tuw tebal asalkan ia menyerupai perempuan n menjadi halus n lembut.


cyew x beli agi epilator niew. coz cyew ngah kmpul duit (maklumlh bru blajo agi) n cyew thu klo hukum mncabut bulu roma niew x dosa klo ia mnyerupai lelaki n mengaibkan. (bab syew lom kawin agi).... huhuhuhu

tpi cyew juz nk tnye epilator niew boleh cabut bulu yg haluskan??
klo cm tuw semakin cyew cabut bulu cyew.. semakin halus ia akn keluar kan????

epilator niew boleh cabut bulu atas bibir x??? bab cyew takut klo cyew cbut bulu tu mengguankn epilator niew. ia akan bertambah teruk agi........ (plis tlong lorh blas =))

aesyamissbeauty on Friday, March 19, 2010 10:00:00 AM said...

akak plis reply =)

azwan on Monday, April 26, 2010 12:31:00 AM said...

askum...jajad, sy nak tye epilaptor ni boleh x d gnekan kat bahagian mke.....plis reply...sy baru je join blog nih hehe....

Led on Tuesday, June 08, 2010 2:12:00 PM said...

whoaaa tips yg bagus...

Jajadomaq on Tuesday, June 29, 2010 4:11:00 PM said...

Alamak, sori2 kepada pertanyaan... dah lama tak masuk blog.

aesyamissbeauty, mmg selalunya bulu yang tumbuh tu lebih lembut dan halus.

azwan, saya pun selalu guna epilator tu kat atas bibir... takdela seluruh muka sebab xder bulu sgt pun kat muka. kat atas bibir jer ada skit2, tu pun x nampka sgt. setakat ni ok ja.. dia tumbuh balik cam sebelumnya.

Led, TQ. harap membantu.

Anonymous said...

cukupla adik2 sume meng"shave" xbertempat..haram hukumnya kcuali tempat tertentu...mgubah kejadian namanya ni..setiap helai bulu itu ada fungsinya,segala ciptaanNya ada hikmahnya..usahla adik2 mengubahnya,
makin dishave makin tumbuh,burukkn?
kalau dari awal xdi"shave" cantik aje, xtumbuh pun..

Anonymous said...

cukupla adik2 sume meng"shave" xbertempat..haram hukumnya kcuali tempat tertentu...mgubah kejadian namanya ni..setiap helai bulu itu ada fungsinya,segala ciptaanNya ada hikmahnya..usahla adik2 mengubahnya,
makin dishave makin tumbuh,burukkn?
kalau dari awal xdi"shave" cantik aje, xtumbuh pun..

vivi said...

"Yang halal itu adalah apa yang ALLAH halalkan dalam Kitab-NYA dan yang haram adalah apa yang ALLAH haramkan dalam Kitab-NYA. Adapun yang didiamkan (yang tidak disebutkan ) adalah antara perkara yang di maafkan (yang diberi kelonggaran)". HR At Turmudzi.

Kepada en/cik/puan anonym di atas...bulu yg tidak boleh dicukur pada wanita adalah kening sahaja. Ini di jelaskan oleh fatwa syaikh Ibn uthaimiin yg menyebut, bulu yg tidak boleh dihilangkan, hanya janggut bg lelaki dan kening bagi perempuan...maka bulu2 lain tidak disebut, maka ia terpulang pada empunya diri..

Wanita kena gebu dan licin. Jadi, bila ada bulu tu.. kena buang la. Nak buat permanent hair removal pon takpe.

Balik ngaji balik ye.. =)

Wassalam

wen on Wednesday, November 24, 2010 6:19:00 PM said...

:P Sangat berguna info akak ni.. hehe saya jenis yang berbulu juga kaki ni. tapi lucky me.. bulu dia halus2 je... nak pakai alat ni blum g kot.. tengok la kalau tiba2 ati berubah... tapi adik nk cri yg bagi tumbuh bulu sket2... coz adik sy tu xde langsung bulu kat kaki dia buat dia jels nagn adik.. hehe.. aka da tau tau?

Anonymous said...

toin said :

kak, btol ker epilator ni??
takot lar kalo gne, bulu makinlebat..
cm dlo sy penah gne veet, tp x smpai sbulan, bulu da tumbuh.. x besh lar... kalo gne epilator ni bulu jd halus?? kalo gne kt ketiak pon boleh yer??
beli kt mane ek??

Anonymous said...

kak jumpe dkt guardian mne ye?

Anonymous said...

SEKARANG BENDA NI STILL ADA KT GUARDIAN X???

lonely_child on Thursday, August 04, 2011 10:43:00 PM said...

tak sakit kew?

frahopie said...

ermm,nak tanyer... takda effest ke kalo pki bnda cm tu?? sihat kn??

Anonymous said...

ANJING !!

Anonymous said...

cream ape kah yg d gunakn smasa mncabut bulu roma yg x mnyakitkan dan bulu roma tu ptus... bleh akak bgtau produk pe yg bleh sy try dan ad d jual kt guardian tu?

Anonymous said...

salam, nak tanya..
boleh x guna alat ni tuk cabut bulu halus atas bibir..?
sebab biasanya orang guna alat ni tuk cabut bulu kat kaki je..huu

miss amirah said...

assalammualaikum... ermm.. saya dah carik dah skrub jenis tea nieh.. tapi tak ada pun.. selain skrub,.. apa yg boleh saya gunakan sebelum memulakan proses untuk mencabut ye...?

AisHa AdRiaNa on Tuesday, October 09, 2012 2:51:00 AM said...

tumpang ruang sket.. bkn nk promote..tp skang da ada cara paling selamat n jimat utk hilangkn bulu di muka dan badan secara kekal.. utk maklumat lanjut..sila ke facebook sy..cari nama Puff-IT~ Penghapus Bulu secara kekal dan semulajadi utk sbrng info n klu ada yg brminat boleh order @ msj sy kt fb.. @ boleh jg sms sy TERUS di no. 0199968601..sy akn respon msj anda dgn segera..InsyaALLAH..

Anonymous said...

Huda said :kalau boleh saya tanya betul ke benda nie berkesan dan tak akan melebatkan lagi bulu?saya ada masalah yang sama dan ianya amat merisaukan saya soalnya saya malu dengan kawan2 saya..saya takut tak ada laki nak terima keadaan saya macam nie..tolong saya

AisHa AdRiaNa on Thursday, October 18, 2012 6:13:00 PM said...

tumpang ruang sket.. bkn nk promote..tp skang da ada cara paling selamat n jimat utk hilangkn bulu di muka dan badan secara KEKAL!!!! Produk ni selamat, xde effect n mmg berkesan utk hilangkan bulu roma yg menghantui ramai wanita..!! Utk makluman, produk ni dh terkenal di seluruh dunia..xcaye try la google sendiri!! Utk maklumat lanjut..sila ke facebook sy..cari nama Puff-IT~ Penghapus Bulu secara kekal dan semulajadi utk sbrng info n klu ada yg brminat boleh order @ msj sy kt fb.. @ boleh jg sms sy TERUS di no. 0199968601..sy akn respon msj anda dgn segera..InsyaALLAH.. (Saya adalah pengedar utk negeri Kelantan bg yg nk dptkn produk niy by hand..!

Anonymous said...

bp lme ambik ms guna puff it ni spya ia kekal hilang

Anonymous said...

awat fb puff it tu mcm indon jerk

Anonymous said...

Saya x jumpa pun epilator dimana mana,yang ada philips rm69 ladyshaver..plis tolong saya

Anonymous said...

Saya beli epilaptor kat guardian alamanda. Tanya salesgirl kt situ. Depa peraga dlm almari cermin berkunci. Rm99 jenama Philips. Dn sy bli body scrub kt guardian jgk. Brand tk tau main bedal aja asal body scrub. Rm16.90. Besar punya. Now..dlm xperimen..wait n c..

Anonymous said...

Sya pun mcm tu gk..bulu mgalahkn laki..nsib suami sya x kisah..tp jrg sgt lh sya nk biar kn pjg blu tu..sya ada mslh hormon..pnah bt rawatan laser..$ pun dh byk hbis,tp still tumbuh blik..nk cba pkai epilator lh

Anonymous said...

cuba carik epilatorkat guardian KB. mahal woo rm229. try carik yg murah skit.

Unknown on Wednesday, March 20, 2013 12:46:00 PM said...

sya nk tnyer klau gnakan epilator dkat tngan bleh kew...x dew ksan smpingan klau gna..bulu tngan sya agak lbat jgaklah,rmai kwan2 yg tgur..

Anonymous said...

~~~ | Anda mempunyai masalah bulu? | ~~~

Cukur cukur tumbuh semula? Susah nak cukur? dah cukur cepat tumbuh balik? tumbuh dengan tak teratur? nampak lebat??

WIZZIT ! mencabut bulu anda hingga ke akar ! ianya murah dan automatik ! kini bulu tumbuh semula lebih lambat dari pencukur. kini anda tak perlu risau lagi. keyakinan anda akan bertambah !

MARI DAPATKAN WIZZIT ANDA SEGERA !

LIKE kami di www.facebook.com/Wizzit.MY

atau

PM kami >>>> https://www.facebook.com/messages/Wizzit.MY

untuk cara mendapatkannya !

Anonymous said...

btol ka gna epilator blh hluskan bulu kaki yg ksar akibat ckur..tkut gna epilator makin btmbh lbat lak :(

Anonymous said...

tolong balas ya :( saya nak guna tapi takut naik makin lebat lak :(

Anonymous said...

epilator boleh buang bulu area kemaluan x?

Alin Marlini on Tuesday, June 24, 2014 11:21:00 AM said...

tq for the info & tips. Akan digunapakai

Unknown on Wednesday, June 25, 2014 10:08:00 PM said...

Adeehhh...big problem kaa dgn bulu2 nii..syukur laa..abg tak berbulu byk pun..Cam na pun abg ada sugar waxing yg wat 3x striping jaa solve problem bulu2 nii...txt wazzap abg on 0194176025

Unknown on Tuesday, March 10, 2015 6:10:00 PM said...

Wah artikelnya keren..
cuma lebih keren lagi klo di tambah gambar agar lebih menarik, ..Sambil baca artikel ini, mau tanya untuk tempat kaos kaki muslimah yang memilika banyak piliha model terbaru dimana ya....
moga makin bagus lg artikelnya ...

Unknown on Wednesday, April 15, 2015 11:07:00 AM said...

iya Asyikkk ini ..
Artikelnya keren dan membantu kami untuk menyelesaikan tugas ...kalau tips cara pilih kaos kaki wanita untuk fashion he he he he ....
dan terimaksih ya ...atas tipsnya..

Unknown on Tuesday, August 04, 2015 12:40:00 PM said...

wah ide baru nih buat ngilangin bulu

Unknown on Wednesday, December 23, 2015 8:07:00 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on Wednesday, December 23, 2015 8:09:00 PM said...

��Kenapa perlu berhabis ratusan ringgit hanya untuk waxing, sedangkan anda boleh buat sendiri di rumah?

��Yup! Hanya di rumah tanpa perlu set appoiment����

��#NorahHairRemoval menjadikan kulit anda bebas bulu,licin dan sehalus sutera lebih lama! ��

�� Jangan tunggu lagi! Put down the razor ladies! Razor burns never look good on you!����

�� It's your choice!
�� Everyone deserves the best!
�� Choose the best
�� Choose #NorahHairRemoval

��visit my ig @farhanasan. i'll assist you :)

Unknown on Wednesday, December 23, 2015 8:10:00 PM said...

��Kenapa perlu berhabis ratusan ringgit hanya untuk waxing, sedangkan anda boleh buat sendiri di rumah?

��Yup! Hanya di rumah tanpa perlu set appoiment����

��#NorahHairRemoval menjadikan kulit anda bebas bulu,licin dan sehalus sutera lebih lama! ��

�� Jangan tunggu lagi! Put down the razor ladies! Razor burns never look good on you!����

�� It's your choice!
�� Everyone deserves the best!
�� Choose the best
�� Choose #NorahHairRemoval

��visit my ig @farhanasan. i'll assist you :)

tania on Tuesday, May 31, 2016 7:14:00 AM said...

Waxing,shave atau apa2 krim pun bulu akan tumbuh balik Dan kesan nya ketiak lebih hitam.hanya epilator yg mpyi kesan utk melambatkn penumbuhan bulu dan ketiak lebih cerah.this is a fact.pls search Philips epilator rm97 promotion do 11 street.com.just want to help women out there...health consultant

 

Counter la konon!

Sapa tu??

Term of Use?

Korang boleh ambik mana2 isi kandungan dalam blog aku ni... Tapi pls, bagi kredit dengan letak link blog aku... Paling2 pun, sila klik la kat iklan yang dok kuar tu.... TQ aa...